Wie had in 2017 ooit kunnen denken dat Instagram Stories zo een succes zouden worden? Verhalen van maximum 15 seconden die je slechts 24 uren kan bekijken. (Tenzij je ze bewaart in je highlights.) Het was allicht te voorspellen, want daar waar je feed als een soort van winkeletalage dient om mensen binnen te trekken, kan je in je stories content delen die je nooit in je Instagram feed zou plaatsen. Beelden van achter de schermen, belevenissen die jij meemaakt, inspirerende content, … Maar waar moet je op letten als je Instagram stories gebruikt? Hieronder vind je 7 tips om de tofste Instagram Stories te maken.

Vertel een verhaal
Elke story die jij maakt, moet je bekijken als een soort mini-verhaal dat moet passen binnen het verhaal dat jij aan je ideale volger wilt vertellen. Verschillende verhaallijnen kunnen door elkaar lopen maar zorg er wel voor dat alles logisch is opgebouwd en mensen het verhaal kunnen begrijpen. Ga je bijvoorbeeld op businessreis om inspiratie op te doen, neem je volgers dan in de volledige reis mee. Je kan vooraf teasen dat je leuke plannen hebt, mensen laten weten dat je vertrokken bent en wat er op de planning staat om uiteindelijk ter plaatste te tonen welke inspiratie je op doet.
Houd rekening met de opbouw van verhalen
Wanneer je een verhaal vertelt, is er altijd een begin, midden en einde. Een story maken vraagt niet veel tijd waardoor je soms verhaallijnen krijgt die geen begin, midden of einde hebben. Het is dus belangrijk hier aandacht voor te hebben want anders krijgt de kijker het gevoel dat hij/zij de helft van het verhaal mist. Kon je door onverwachte omstandigheden je verhaal niet afmaken? Breng je volgers dan op de hoogte van de onverwachte omstandigheden zodat mensen toch het gevoel hebben dat het verhaal wordt afgerond.
Wees kort & krachtig
Social media blijft social media, met andere woorden wanneer mensen tijd online doorbrengen betekent het niet automatisch dat ze op zoek zijn naar jouw content en hier langdurig aandacht aan kunnen geven. Zorg er daarom voor dat je korte en krachtige stories brengt. Neem jij bijvoorbeeld een boodschap op in 4 stories van 15 seconden? Probeer de boodschap dan nog eens te brengen maar dan in 3 stories van 15 seconden. Het vraagt enige oefening maar hoe vaker je hier op let, hoe makkelijker het wordt.
Make it personal
Probeer stories zo persoonlijk te maken. Dit kan je enerzijds doen door je eigen persoonlijkheid in de strijd te gooien en zelf te verschijnen in je stories. Anderzijds probeer je ook je kijkers één op één aan te spreken. Ook al heb je veel volgers, iedereen kijkt individueel vanaf zijn eigen schermpje. Spreek je volgers dan ook aan met jij in plaats van met jullie.

Ondertitel
Het merendeel van je kijkers zal naar jouw Instagram Stories kijken zonder dat het geluid aanstaat. Je kan letterlijk ondertitelen maar op Stories is het vaak voldoende om de essentie kort samen te vatten. Dit zorgt ervoor dat je verhalen toch van waarde zijn voor mensen die zonder geluid kijken.
Gebruik alle functies van Instagram Stories
Regelmatig voegt Instagram toffe functies toe aan de Stories. Denk bijvoorbeeld aan de poll-sticker of de vraag-sticker. Deze stickers zorgen voor een toffe dynamiek in je Instagram Stories en lokken vaak interactie met je volgers uit. Deze functies gebruiken zullen je Stories alleen maar naar een hoger niveau tillen.
Ga live!
Een onderdeel van Instagram Stories is de live-functie. Het doet inderdaad wat het zegt: je gaat direct live met jouw volgers. Dat is soms een beetje eng. Geloof me, toen ik voor de eerste keer live ging, deed ik het bijna in mijn broek. Om de stress te laten afnemen kan je de livesessie een stukje voor te bereiden door vooraf te bepalen waarover je het wil hebben.
Wil jij je graag helemaal verdiepen in de kracht van Instagram Stories? Schrijf je dan in voor de Insta Summer Challlenge van A Digital Story. In deze challenge leer ik je in 8 weken alle kneepjes van het vak. Schrijf jij je nu in voor deze training, dan krijg je een extra hashtag-training t.w.v. €49 erbij en ontvang je ook nog eens een mooie korting op de normale inschrijvingsprijs.