De laatste maand van het jaar is een top periode om terug te kijken op het voorbije jaar. Het is echter ook het moment om vooruit te kijken. Als social media coach is het natuurlijk interessant de trends van het komende jaar te bekijken. Vandaag sta ik stil bij de Instagram trends voor 2020, omdat Instagram nog steeds een razend populair platform is.
Instagram trend 1: Minder actie op ‘The Grid’
Content posten op the grid, het afgelopen jaar gebeurde dat steeds minder. Het vraagt tijd om goeie content te maken en elke post heeft direct invloed op de mate van engagement met je profiel. De frustraties dat posts amper zichtbaarheid kregen, liepen in 2019 hoog op. Bovendien nam de populariteit van Instagram Stories toe en verder zie je steeds vaker IGTV opduiken.
In 2020 wordt verwacht dat deze Instagram trend zich zal doorzetten: minder posts op the grid van Instagram en meer (video-)content via IG Stories & IGTV. Heb je deze boot gemist? Dan is het hoogtijd om er in 2020 werk van te gaan maken.
Ben je van plan om met Influencers samen te werken? Denk er dan aan dat het mogelijks logischer is de influencer stories te laten posten dan een post op the grid. Vraag steeds statistieken op van hun IG stories en je zal direct begrijpen waarom influencercampagnes via stories zoveel interessanter is geworden.
** the grid = het profiel van een IG – gebruiker met een overzicht van alle geposte content (foto’s & filmpjes)
Instagram Trend 2: Langere captions
Ooit draaide Instagram enkel om de visuals maar langzaam kwam daar verandering in. Goed uitgeschreven captions, die een verhaal vertellen, doen het steeds beter. De perfecte visual is zelfs niet meer altijd nodig, want authenticiteit staat steeds vaker voorop. De caption, het stukje tekst onder het beeld, geeft de post een toegevoegde waarde.
Sinds 2016 is de lengte van de caption trouwens verdubbeld. In 2020 zal de lengte van de caption gemiddeld ongeveer 405 karakters bevatten, wat gelijk staat aan 65 tot 70 woorden. Ook wanneer influencers samenwerken met merken zal je steeds vaker langere captions opmerken. Zet jij deze Instagram trend in 2020 in?
Instagram Trend 3: Instagram hashtags
De als wafel-uitziende toevoegingen aan een post, de hashtags (#) zijn sinds de begindagen van Instagram uitermate belangrijk en dat blijft. Dankzij een doordachte Hashtag-strategie kan je door nieuw publiek op Instagram ontdekt worden. Steeds vaker voegen mensen ze toe en daarbij is het opvallend dat deze posts vaak meer engagement trekken.
Tijd maken om aan hashtag-onderzoek te doen blijft in 2020 dan ook erg belangrijk. Heb je er geen tijd voor? Gebruik dan een app die relevante tags voor je uitzoekt, bijvoorbeeld Tag O’ Matic.
Instagram Trend 4: Micro-influencers leveren betere resultaten op!
Wanneer influencermarketing goed aangepakt wordt, werkt het enorm goed. Daarom zie je steeds meer merken budget vrijmaken voor dergelijke campagnes. Bekijk deze vorm van marketing echter niet als een traditionele vorm van reclame. De juiste campagne in combinatie met de juiste influencer kan bijzonder succesvolle resultaten opleveren.
In 2020 wordt verwacht dat merken ook steeds vaker met micro-influencers zullen samenwerken. Dit zijn influencers met maximum 25k volgers. Simpelweg omdat hun engagement rate het hoogst ligt. Dankzij deze Instagram Trend zullen meer mensen toegang krijgen tot influencermarketing.
Instagram trend 5: Aandacht voor aantal samenwerkingen
Steeds meer merken beseffen dat influencermarketing een goeie vorm van promo kan zijn voor hun merk. In 2019 zag je daarom steeds vaker influencercampagnes. In 2020 wordt verwacht dat merken nu ook zullen screenen hoe vaak influencers gesponsorde posts plaatsen.
Post een influencer slechts af en toe een gesponsorde posts dan is er geen probleem maar bij teveel gesponsorde content kan de geloofwaardigheid van de influencer afnemen. Macro-influencers komen hier dan misschien wel mee weg, als micro-influencer is dit een ander verhaal.
Als merk is het niet onverstandig influencers beter te screenen en na te gaan op welke manier zij het best voor je merk kunnen ingezet worden. Misschien zal je in de een overload aan gesponsorde posts niet meer opvallen maar werkt promo wel via IGTV. In gesprek gaan met de influencer en luiteren wat hij/zij zelf voorstelt kan er ook voor zorgen dat je samenwerking meer resultaat oplevert.
Vergeet deze Instagram trends voor 2020 niet wanneer je nadenkt over je doelen voor Instagram van het komende jaar.
Op zoek naar meer tips om in te spelen op de trend waarbij meer IG stories ingezet worden? Lees dan even mijn bericht over Instagram Stories maken die werken!
Bron: Later.
Interessant, dank je wel!!